مراقبت ایران چگونگی ناباروری درمان ناباروری

مراقبت: ایران چگونگی ناباروری درمان ناباروری اخبار پزشکی

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری می خوام سنبل امیدباشم / نزهت امیری

نزهت امیری ۳۸ سال است که عمر خود را وقف موسیقی کرده و حالا نخستین و تنها رهبر ارکستر زن در تاریخ کشور عزیزمان ایران بوده که تاکنون به اندازه همان انگشتانی که چو

می خوام سنبل امیدباشم / نزهت امیری

نزهت امیری:می خوام سنبل امیدباشم

عبارات مهم : ایران

نزهت امیری ۳۸ سال است که عمر خود را وقف موسیقی کرده و حالا نخستین و تنها رهبر ارکستر زن در تاریخ کشور عزیزمان ایران بوده که تاکنون به اندازه همان انگشتانی که چوب رهبری را هدایت می کنند، اجرای زنده را تجربه کرده است.

می خوام سنبل امیدباشم / نزهت امیری

ماه گذشته او در معتبرترین تالار موسیقی کشور عزیزمان ایران با ارکستر ۷۱ نفره اش حضور یافت. با این حال تلویزیون کشور عزیزمان ایران هنوز ساز را نمایش نمی دهد، صدای خوانندگان زن ممنوع است و از حضور نوازندگان زن در اجراهای زنده در شهرستان ها جلوگیری می شود. امیری، رهبر ارکستر ۵۷ ساله به گاردین می گوید: «از همان ابتدا من علی رغم جریان آب شنا می کردم.

من به چشم نمی آمدم، جامعه هیچ تلاشی نکرد تا استعدادهایم را پرورش دهد و نهادهای رسمی به من پشت می کردند. ولی من هنوز دارم به راه خودم می روم، من به همگان نشان دادم که می توان همه کار کرد، هر لحظه راه جهت رسیدن به نشانه است و همواره خواهد بود». ارکستر امیری در جشنواره موسیقی فجر مشمول بر ۵۵ نوازنده و ۱۶ خواننده کر می شود که تقریبا نیمی از هر دو گروه را زنان تشکیل می دادند. ارکستر او در جشنواره برنامه ای دو ساعته را اجرا کردند که مشمول بر سه قطعه از استادان بزرگ موسیقی کلاسیک کشور عزیزمان ایران از جمله مرتضی حنانه می شد. گروه قطعه «نغمه باران» را شش ماه تمرین کردند.

نزهت امیری ۳۸ سال است که عمر خود را وقف موسیقی کرده و حالا نخستین و تنها رهبر ارکستر زن در تاریخ کشور عزیزمان ایران بوده که تاکنون به اندازه همان انگشتانی که چو

تمامی اعضای ارکستر، من جمله خود نزهت امیری بدون دریافت مبلغی در ارکستر فعالیت می کنند. این اجرا نخستین تجربه امیری در یک تالار بزرگ بعد از ۱۲ سال بود که در تالار وحدت اجرا شد که در وقت ساختش یکی از مدرن ترین و بزرگ ترین تالارهای موسیقی و اپرای دنیا محسوب می شد. ولی تا پیش از اجرای امیری، در تاریخ طولانی این تالار، با وجود حضور موسیقیدانان برجسته جهانی، تاکنون یک رهبر زن، ارکستری را هدایت نکرده بود.

اجرای او در تالار وحدت با استقبال بی سابقه ای در داخل کشور عزیزمان ایران مواجه شد. روزنامه قانون به بهانه همین حضور با او گفت وگو کرد و عکسش را با تیتر: «حتی به اندازه یک کارگر ساختمانی هم درآمد ندارم» روی صفحه اول برد. شبکه تلویزیونی «پرس تی وی» که جهت مخاطبان انگلیسی زبان پخش می شود، اجرای او را پوشش داد ولی محدودیت در مورد شبکه های داخلی تلویزیونی هنوز پابرجاست، چنانچه گروه موسیقی «پالت» یک بار در اعتراض به عدم نمایش سازها در تلویزیون ادای ساز زدن را درآوردند.

امیری مدرک کارشناسی ارشد موسیقی خود را از دانشکده هنرهای قشنگ دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران دریافت کرده است و شاگرد استاد برجسته موسیقی، پرویز منصوری بوده، می گوید با وجودی که بعد از اجرای برنامه به واسطه موفقیتش مراسم خوش حالی گرفته ولی نمی تواند در برابر فشارها و مشکلاتی که در طول این مدت مجبور شده، سکوت کند. او می گوید: «واقعا آدم فرسوده می شود. چندبار می توانید پشت یک در بسته بایستید و بر در بکوبید؟ چند سال می توانید سکوت کنید و از غم و اندوه تان نگویید؟ هنگامی که اندوه در سطح جامعه مطرح می شود، جامعه باید راهی جهت تسکین اش داشته باشد».

می خوام سنبل امیدباشم / نزهت امیری

رهبران ارکستر زن در دنیا جهت اصلاح وضع ارزش در دنیا تلاش می کنند؛ همین چندی پیش بود که حضور «مارین آلسوپ» در سمت مدیر هنری ارکستر سمفونی رادیو وین در صدر اخبار فرهنگی هنری دنیا نشست.امیری که از پرسشها سر راه یک موسیقیدان زن در کشور عزیزمان ایران آگاه هست، باور دارد که پرسشها سر راه موسیقی جدی تر از این مسئله هست، او می گوید: «موسیقی در کشور من مثل فرزند یتیم است». بعد از انقلاب موسیقی در کشور عزیزمان ایران با محدودیت های زیادی مواجه شد، چنانچه حتی موسیقی سنتی ایرانی هم مشمول بر این محدودیت ها شد. ولی با گذشت ایام محدودیت ها کمتر شد چنانچه موسیقی پاپ و حتی رپ و راک هم همه گیر شدند. ولی قوانین در حوزه موسیقی نامشخص و گاهی سلیقه ای هستند. موسیقیدانان زن معمولا زیاد با محدویت و مسئله مواجه هستند.

اخیرا تصویری در شبکه های مجازی منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار داده شد که یک نوازنده زن که از اجرا در شهرستان باز مانده، در کنار پرده صحنه ایستاده و با حسرت به اجرای همکاران مردش نگاه می کند. امیری می گوید: «بعد از ۳۸ سال مدیران باید پا پیش بگذارند و بگویند که موسیقی حلال است یا حرام. باید اعلام کنند که زنان آیا می توانند به روی صحنه بروند یا نه. ما تابع یک نظامیم، چطور در پایتخت کشور عزیزمان ایران می شود ولی در دیگر شهرها نمی شود؟ »

نزهت امیری ۳۸ سال است که عمر خود را وقف موسیقی کرده و حالا نخستین و تنها رهبر ارکستر زن در تاریخ کشور عزیزمان ایران بوده که تاکنون به اندازه همان انگشتانی که چو

در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی که میانه رو هست، ارکستر سمفونی پایتخت کشور عزیزمان ایران که مدتی تعطیل بود، مجددا احیا شد. امیری می گوید که فشارها در دوران حضور محمود احمدی نژاد بسیار زیاد بود ولی در عوض باور دارد که بسیار به موسیقی پناه بردند تا امیدوار بمانند یا زحمت های ارزش را بیان کنند. تغییرات اندک دوران روحانی خیلی ها را ناامید کرده است: «من در کارم فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده ام، ما الان در دوران فرودیم، زمانه ای که بعد دوره امیدواری دچار ناامیدی شده است ایم». با وجود همه فشارها امیری می گوید: «می خواهم سمبل امید باشم، انسان به امید زنده هست، گاهی وقت ها می دانید که شکست می خورید ولی باز هم تلاش می کنید. می دانید که باید تلاش کنید. سرم شکسته است ولی می دانم که باید صد بار دیگر هم برخیزم و دوباره تلاش کنم».

روزنامه وقایع اتفاقیه

می خوام سنبل امیدباشم / نزهت امیری

واژه های کلیدی: ایران | ارکستر | ایرانی | موسیقی | محدودیت | اجرای زنده | تالار وحدت | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs